Av Frida Werner
Den här boken vänder sig till alla som på något sätt arbetar med hemsidor, eller som helt enkelt tycker det är roligt att läsa om hur sökmotorer fungerar. Författaren Stefan Ekberg går på ett tydligt, pedagogiskt och ja, även humoristiskt sätt in på hur Googles senaste uppdatering Hummingbird fungerar. Uppmärksamheten riktar Ekberg främst till den lite mindre företagaren som har sin hemsida som viktigaste marknadsföringsverktyg, och för vilken det är vitalt att hamna högt i Googles rankingsystem.
Tämligen tidigt i boken inser man att Hummingbird omkullkastar allt man trodde sig veta om sökmotoroptimering, men ingen ko på isen, för Stefan ger handfasta råd och enkla tips på hur man kan anpassa sin hemsida för att samla pluspoäng hos dagens Google. Författaren tar upp viktiga och ofta enkla saker man kan tänka på för att öka rankingen, samt viktiga ”ajabaja” så man slipper bli utsatt för Googles hårda straffsystem. Se biltillverkaren BMW som för några år sedan fick statuera exempel för Googles straff efter att blivit påkomna för att ha manipulerat och frångått sökmotorns riktlinjer. Googles respons på fusket var snabbt och effektivt och BMW tilldelades, under en begränsad tid, dödsstraffet Page Rank 0.
Avslutningsvis kommer här några snabba ”bra att veta” om Googles Hummingbird (fler går att hitta i boken):
* Hummingbird förstår och föredrar synonymer istället för att repetera samma ord.
* Google älskar om det finns frågor och svar på din hemsida
* Google kommer att gilla dig ännu mer om du ofta länkar till relevanta klipp på youtube
* Google gillar inte länkar (ankartexter) som är döpta till ”klicka här”
* Man får en stjärna i kanten av Google om hemsidan är mobilanpassad