Av Ingrid Lönegren
På Nationalmuseum i Stockholm visades 2011 och en bit in i 2012 en utställning som väckte berättigad uppmärksamhet: ”Peredvizjniki”. Ordet är ryska och betyder ungefär ”vandrare”. Peredvizjniki var en löst sammansatt konstnärsgrupp under senare hälften av 1800-talet och början av 1900-talet, som ordnade vandringsutställningar i Moskva, Odessa m.fl. ryska städer.
De flesta av dessa konstnärers verk har aldrig visats utanför Ryssland, men nu lyckades Nationalmuseum med bedriften att få låna in ett stort antal målningar från bl.a. Tretiakovgalleriet i Moskva. För de flesta av oss är nog dessa konstnärer ganska okända, utom den mest namnkunnige: Ilya Repin, med den monumentala Pråmdragare vid Volga.
Konstnärerna målade dels i en realistisk stil, med bilder från olika delar av samhället och familjelivet, men också ett känsligt och nästan drömskt naturmåleri förekommer. Känn den rofyllda stämningen i ”Den igenvuxna dammen”, av Vasilij Polenov.
Många av målningarna är som små berättelser, där fantasin sätts i rörelse. Repins ”Den oväntade återkomsten” visar främlingen som tycks överraska – och förskräcka – familjen med sin återkomst. Från vad? Kanske från ett straffångeläger i Sibirien, inget svar ges. Ilya Repin var också en mycket skicklig porträttmålare. Själv fastnar jag för porträttet av sonen Jurij, på barns vis med ena benet vigt böjt under det andra och blicken i fjärran, sittandes på en orientalisk matta.
Hela denna fantastiska utställning finns dokumenterad i boken: Peredvizjniki : banbrytare i ryskt måleri. – (2011).
Vill du veta mer om Ilya Repin och hans konst, finns en rikligt illustrerad bok på engelska om honom: Ilya Repin / Grigori Stiernin, Jelena Kirillina (2013). Om porträttet av sonen Jurij är lite för ”sött” i din smak – se då på det föga insmickrande porträttet av storfurstinnan Sophia! Hans inlevelse och förmåga att återge en människas karaktär ser man såväl i porträtten av familjemedlemmar som av dåtidens ”kändisar”, Leo Tolstoj och Modest Mussorgskij t. ex.
Rysk konst är naturligtvis mer än 1800-talsmålarna – ikonmåleri; 1930-talets socialrealism med förhärligande bilder av arbetare och Lenin och Stalin; avantgardekonstnärer som Kazimir Malevitj … Om allt detta och mycket mer kan du läsa och se i Russia! : nine hundred years of masterpieces and master collections / editorial: Elisabeth Franzen (2005).
Tre böcker alltså som ger dig möjlighet att njuta av en enastående bildskatt! Konst kan vara (nästan) lika bra i böcker som på museum …